Ensimmäisen vuoden opinnot

26.01.2021

Tervehdys lukijani. Seuraavaksi tarkoituksenani on avata teille hieman ensimmäisen vuoden opintojani. 

Jo hakuvaiheessa minulla oli tiedossa, että tulen saamaan paljon hyväksi lukuja jo aiemmista AMK opinnoista, mutta myös avoimen yliopiston kautta suoritetuista opinnoista. Minulla oli tutkinto-opiskelijaksi valitsemisvaiheessa suoritettuna yhteensä ~150 op avoimen yliopiston opintoja. Väestön terveyden edistämisen maisterihaussa valitun opiskelijan tulee suorittaa maisteriopintojen lisäksi noin 60op nk. täydentäviä opintoja. Täydentävät opinnot pitävät sisällään mm.

  • Yleisiä akateemisia sekä tutkimus- ja menetelmäopintoja (19 op)
  • Terveyden edistämisen opintoja (n. 25-30 op)
  • Kandidaatin tutkielman (10 op) ja siihen liittyvä seminaarisarja (4 op)

Itse aloitin opinnot syyskuussa kandivaiheessa aloittavien opiskelijoiden kanssa. Meillä oli nk. lähiopetusviikko Kuopiossa, joka tänä vuonna oli 2 päiväinen. Korona tilanne on vaikuttanut tänä vuonna opintojen järjestämiseen, jonka vuoksi kaikki muu opetus on toteutunut etäyhteyksien avulla. Joillakin kursseilla on ollut käytössä nk. Hybridimalli, jossa osa opiskelijoista on voinut osallistua lähiluennoille. Normaaliolosuhteissa ensimmäisenä vuonna on noin 20 lähipäivää, jakautuen syys-kevät lukukaudelle. Terveyden edistämisen koulutuksessa hyödynnetään jo muutoinkin paljon etäyhteyksiä ja läsnäoloa vaativaa opetusta on vähän verrattuna muihin koulutuksiin. Opinnot sopivat myös hyvin työn ohella suoritettaviksi.

Omassa opiskelijaporukassa on opiskelijoita suoraan lukiosta tulleina, osalla on taustalla pitkä hoitotyön työhistoria, osa voi olla alanvaihtajia. Eli porukka on hyvin heterogeeninen ja itse koen tämän valtavana rikkautena. Osalla on hyvinkin selkeä visio tulevaisuudesta, osa vielä pohtii mitä tulevat opinnot pitävät sisällään?

Lähipäivien jälkeen me jokainen laadimme itsellemme HOPSIN (henkilökohtainen opetussuunnitelma), jonka tutor hyväksyi. 1.vuoden aikana suuriosa opiskelijoista kulkee vielä samaa polkua, mutta tämän jälkeen jokainen alkaa tekemään omia valintoja ja tiet erkanee. Jokainen opiskelija kulkee siis omaa polkua ja valmistumme hyvin eri aikaan. Opiskelijoiden ollessa hyvin eri lähtökohdista, myös opiskelutahti on erilainen. Itselläni on 1.vuoden opiskeluiden jälkeen koossa jo yli 200 op, joka vastaa yli 3 vuoden opintoja.

Alla olen kuvannut 1.vuoden opintojaksot:

SYKSY JA TALVI 2020

  • Työ ja terveys 3 op
  • Johdanto terveystieteiden akateemiseen opiskeluun ja portfoliotyöskentelyyn 2op
  • Orientaatio yliopisto-opiskeluun 1op
  • Kansanterveystiede terveystieteilijöille 3op
  • Digipedagogiikan perusteet osana ohjausta ja opetusta 2op (valinnainen opintojakso)
  • Terveystieteiden tietojärjestelmät 2op
  • Vaikuttavuus (MOOC) 3op (valinnainen opintojakso)
  • Solun rakenne ja toimintaperiaatteet 5op

TALVI JA KEVÄT 2021

  • Terveystieteelliset tutkimusongelmat ja tiedonhankinta 5op
  • Moniammatillinen Sote johtaminen 2op (valinnainen opintojakso)
  • Johdatus sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmään 3op
  • Epidemiologia 2op
  • Hyvinvointikertomus 5op (valinnainen opintojakso)
  • Näyttöön perustuva terveydenhuolto 2op
  • Kandidaatin tutkielma seminaari 4op?
  • SPSS verkkokurssi 1op
  • Biostatiikkaa terveystieteilijöille 3op
  • Työterveyshuolto 2op
  • Terveyden edistämistä ohjaava lainsäädäntö 3op

Koko lukuvuosi 53op.

Ensimmäisen vuoden ylivoimaisesti vaikein opintojakso oli Solun rakenne ja toimintaperiaatteet 5op. Joudun tenttimään sen yhteensä kaksi kertaa, koska ensimmäisellä tenttikerralla sain hylätyn. Jakso oli todella vaativa ja jakson vaativuudesta kertoo, että myös lääkis opiskelijat käyvät saman kurssin. Opintojakso olisi vaatinut todella vahvan lukio pohjan mm. kemiasta sekä biologiasta. Itse koen, että oma terveydenhuoltoalan amk tutkinto ei auttanut tällä jaksolla yhtään. Olen toisaalta tyytyväinen, että jouduin uusimaan kokeen. Kokeen uusiminen sai minut miettimään omia opiskelutekniikoita täysin uudella tavalla.

Suuri osa opintojaksoista arvioidaan yliopistossa hyväksytty/hylätty periaatteella, numeroarviointia on melko vähän. Tämä on mielestäni hyvä juttu, koska se ei saa aikaan vertailua tai kilpailua opiskelijoiden keskuudessa. Suuri osa opintojaksojen sisällöistä mm. etäluentojen kuuntelua, esseiden/ muiden oppimistehtävien laadintaan, joissakin opintojaksoissa on lopputentti tai pieniä välikokeita. Luennot voi pääasiassa kuunnella milloin vain, koska suuriosa luennoista tallennetaan, joillakin luennoilla on nk. läsnäolopakko.

Itse opiskelin syksyn työn ohella ja se sujui ihan hyvin. Nyt tammikuun alussa jäin opintovapaalle ja olen uskaltanut ottaa opintojaksoja enemmän. En ole kokenut opiskelua raskaaksi, se vaatii vaan hyvää aikataulun laadintaa, sekä siinä pysymistä.

Kevään aikana minulla on vielä tavoitteena saada Kandin työn alulle, jotta voin sitä sitten rauhassa työstää ollessani äitiyslomalla.

Voisin avata ajatuksia Kandityön aiheesta myös täällä blogissa, kunhan saan asian alulle 😊

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita